Jubileuszowa Konferencja MEDIA-BIZNES-KULTURA. Pomorze 2025. 20 lat doświadczeń i spotkań

10. jubileuszowa Międzynarodowa Konferencja MEDIA-BIZNES-KULTURA. Pomorze 2025 zgromadziła ponad 70 gości z ośrodków naukowych z Polski i zagranicy. Obfitowała w wiele wydarzeń, były to m.in. wykłady plenarne, 35 lat pracy twórczej profesora Zbigniewa Treppy, debata o mediach publicznych, dyskusje w ramach podstolików medialnych, pokaz filmu „The Grave”, wręczenie nagród w konkursie Media@stery oraz 7. Ogólnopolskie Seminarium Forum Młodych Medioznawców i Komunikologów Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.

 

MEDIA-BIZNES-KULTURA to międzynarodowa konferencja naukowa, która odbywa się co dwa lata i jest organizowana przez Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Gdańskiego. Gromadzi naukowców z ośrodków naukowych z Polski i zagranicy, przedstawicieli biznesu, pracowników mediów oraz instytucji kultury współpracujących z mediami i jest to jedno z najbardziej znaczących spotkań teoretyków i praktyków oraz forum wymiany poglądów na temat etycznych, technologicznych, kulturowych oraz rynkowych procesów związanych z komunikacją społeczną i mediami. 10. jubileuszowa edycja koncentrowała się na zagadnieniach inkluzywności w mediach i komunikacji.

 

Uroczyste otwarcie konferencji odbyło się z udziałem dr hab. Urszuli Patockiej-Sigłowy, prof. UG, prorektorki UG ds. studenckich UG oraz prof. dra hab. Michała Harciarka dziekana Wydziału Nauk Społecznych UG.

 

prof. Małgorzata Łosiewicz

Konferencję otworzyła dyrektorka Instytutu Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UG, dr hab. Małgorzata Łosiewicz, prof. UG.  W swoim wystąpieniu zwróciła uwagę na tematykę tegorocznych obrad oraz jubileuszowy charakter konferencji: - W przestrzeni przyjaznego nowym ideom Gdańska, możemy się spotykać i dzielić doświadczeniem, wiedzą i innowacyjnym podejściem do wyzwań współczesności. Innowacyjność to jednak nie tylko kategoria ekonomiczna, lecz także społeczna i kulturowa – zależna od zaufania, współpracy i wymiany idei. To przesłanie jest nam bliskie. Chcemy mówić o innowacji, która nie wyklucza, lecz włącza, o rozwoju, który rodzi się ze spotkania, a nie z rywalizacji – podkreśliła.

 

Wykłady plenarne wygłosili: prof. dr hab. Iwona Hofman (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), prof. dr hab. Stanisław Jędrzejewski (Akademia Leona Koźmińskiego), Redaktor Alina Kietrys, prof. dr hab. Jadwiga Woźniak-Kasperek (Uniwersytet Warszawski), prof. dr hab. Józef Majewski (Uniwersytet Gdański), dr hab. Katarzyna Kopecka-Piech, prof. UMCS, dr Kamil Fil, Julia Parafiniuk,  (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie). W wykładach prelegenci podejmowali tematykę mediów publicznych, pokolenia millenialsów w mediach, integracyjności nauk o komunikacji społecznej i mediach, kondycji współczesnego dziennikarstwa, popkultury w mediach. Zgodnie z ideą tegorocznej konferencji była to szeroka debata o inkluzywności w mediach i komunikacji, rozumianej jako reprezentacja różnorodnych grup społecznych, otwarty dostęp do informacji oraz aktywne uczestnictwo w debacie publicznej.

 

W ramach tegorocznej konferencji odbyła się uroczystość 35-lecia pracy twórczej prof. dra hab. Zbigniewa Treppy nad sferą kultową w nurcie sztuki fotomedialnej. Laudację wygłosił prof. dr hab. Józef Majewski, a okolicznościowy referat: „Sacrum w sztuce współczesnej” – dr Roman Nieczyporowski. Za swoją pracę i wkład w rozwój naszej uczelni prof. dr hab. Zbigniew Treppa został uhonorowany Srebrnym Medalem Uniwersytetu Gdańskiego: Doctrinae Sapientiae Honestati. Goście mieli także możliwość obejrzenia wystawy „HaDerech czyli Ta Droga”, którą otworzyła dr hab. Karolina Aszyk-Treppa, prof. UG, która wspólnie z prof. Treppą stworzyła na Wydziale Nauk Społecznych UG „Galerię 301”.  

 

Laureatki konkursu Medi@stery

Ważnym momentem konferencji jest wręczenie nagród laureatom ogólnopolskiego konkursu Medi@stery za najlepszą pracę magisterską z wiedzy o mediach. Konkurs jest cyklicznie organizowany przez Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UG i został zainicjowany w celu promowania najwybitniejszych prac absolwentów magisterskich studiów dziennikarskich. Laureatką pierwszego miejsca w 11. edycji konkursu została Anna Grabowska za pacę: „Art. Branding – promocja przez sztukę. Charakterystyka i analiza zjawiska w oparciu o wybrane przykłady” (promotor: dr hab. Weronika Świerczyńska-Głownia, prof. UJ, Uniwersytet Jagielloński). Drugie miejsce zajęła Anna Kulma za pracę „Media społecznościowe jako instytucja socjalizacji politycznej na przykładzie młodzieżówek polskich partii politycznych” (promotor: prof. dr hab. Agnieszka Hess, Uniwersytet Jagielloński). Trzecie miejsce przypadło Agacie Myszce za pracę: „Zmiany w języku polskich ogłoszeń o pracę w latach 1995-2024. Analiza porównawcza” (promotor: dr hab. Magdalena Hodalska, prof. UJ, Uniwersytet Jagielloński). Nagrody wręczyły: dyrektorka Instytutu prof. Małgorzata Łosiewicz oraz wicedyrektorka –  dr hab. Anna Ryłko-Kurpiewska, prof. UG. Rozmowę z laureatkami poprowadziła Paulina Kozień, studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej UG. Główną nagrodą dla laureata pierwszego miejsca jest publikacja zwycięskiej pracy w formie książki, a w czasie uroczystości wręczenia nagród Medi@stery publiczność ma możliwość wysłuchania fragmentów wydanej pracy z poprzedniej edycji. W tym roku odczytany został fragment książki Agnieszki Kurpias: „Krytyka literacka w mediach społecznościowych” (promotor prof. dr hab. Iwona Hofman, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), która została laureatką konkursu w 2024 roku. 

 

W czasie konferencji odbyła się otwarta debata o mediach publicznych pt. „Bitwa o inkluzywność. Co dalej z mediami publicznymi?”, którą moderowali: dr Monika Białek oraz dr hab. Konrad Knoch  (Uniwersytet Gdański). W debacie w roli ekspertów udział wzięli: prof. dr hab. Stanisław Jędrzejewski, Redaktor Mariusz Szmidka („Zawsze Pomorze”), prof. dr hab. Iryna Ivanowa, (Charkowski Narodowy Uniwersytet Ekonomiczny im. Semena Kuznetsa) oraz prof. Yuliya Nesteriak i prof. Yurij Nesteriak (Uniwersytet Narodowy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie).

 

Sercem konferencji są panele naukowe, które w czasie 10. jubileuszowej edycji odbyły się w nowej formule podstolików medialnych. Jak podkreśliła dr hab. Małgorzata Łosiewicz, prof. UG: – Wprowadzając „podstoliki medialne”, przyjęliśmy zarazem ideę „slow conference”, zainspirowaną ruchem „slow science.” Choć szybkie tempo nauki jest ważne, potrzebujemy też czasu, by myśleć, czytać, rozmawiać i rozwijać idee. Naszym celem jest kultura refleksji i współpracy, która służy zarówno nauce, jak i społeczeństwu.

 

Obrady w podstolikach toczyły się wokół kilku kluczowych obecnie w obszarze mediów tematów: „Jak rozmawiać inkluzywnie o historii, kulturze i sztuce?” (moderator dr hab. Konrad Knoch), „Media a zrównoważony rozwój – wyzwania i kompetencje przyszłości” (moderatorka dr Beata Czechowska-Derkacz, Uniwersytet Gdański), „Komunikowanie polityczne: zagrożenia dla systemu demokratycznego” (moderatorzy dr Michalina Ahmad, dr Grzegorz Kapuściński, dr Dominika Rafalska, dr hab. Jacek Wojsław, Uniwersytet Gdański) „Edukacja medialna jako narzędzie przeciwdziałania wykluczeniu” (moderatorka dr hab. Klaudia Cymanow-Sosin, prof. UPJPII, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II), „Komunikowanie w liturgii: współczesne wyzwania dla wizualności w kulcie” (moderator prof. dr hab. Zbigniew Treppa).

 

W ramach podstolika medialnego „Media a zrównoważony rozwój – wyzwania i kompetencje przyszłości” odbyło się podsumowanie Międzynarodowego Projektu SUMED: Sustainable multidimensional media contents, realizowanego na Uniwersytecie Gdańskim w ramach Programu Erasmus Plus, pod kierunkiem dr Beaty Czechowskiej-Derkacz. Spotkanie było okazją do zaprezentowania referatów, których tematyka dotyczyła wprowadzania celów zrównoważonego rozwoju w środowisku medialnym, a także podzielenia się doświadczeniem i dobrymi praktykami z realizacji projektu. W spotkaniu uczestniczyli m.in. przedstawiciele wszystkich uczelni partnerskich: prof. Ġorġ Mallia, dr Monika Masłowska (University of Malta), Milla Järvipetäjä (Turku University of Applied Sciences), dr Julio González Liendo (Universitat Politècnica de València), dr Dominik Chomik (Uniwersytet Gdański) oraz lider projektu: INNOCAMP PL. Wprowadzeniem w tematykę obrad był referat dr hab. Sylwii Mrozowskiej, prof. UG, dyrektorki Centrum Zrównoważonego Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego pt. „Zrównoważony rozwój jako wyzwanie cywilizacyjne. Czy uczelnie są na to przygotowane?”.

 

Podsumowaniem pierwszego dnia konferencji Media-Biznes-Kultura była projekcja filmu pt. „The Grave” (Mogiła), w reżyserii Allie Wharf’a, a po projekcji można było wysłuchać rozmowy z autorem zdjęć do filmu Oleksijem Yeroshenko, którą poprowadziła dr Dominika Rafalska (Uniwersytet Gdański). Zwieńczeniem drugiego dnia konferencji było 7. Ogólnopolskie Seminarium Forum Młodych Medioznawców i Komunikologów Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.

 

W organizację i medialną obsługę konferencji zaangażowali się studenci kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna UG, szczególnie aktywnie studenci kół naukowych: Radiowców, CDN, Neptun TV oraz Inspiar, na co dzień tworzący studenckie media Uniwersytetu Gdańskiego: Radio MORS, Portal Internetowy CDN oraz telewizję Neptun TV.

dr Beata Czechowska-Derkacz, Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UG; Fot. Julia Ratajczak/UG