Uniwersytet Gdański z projektem NAWA: „PROM” - wzmocnienie podmiotowości studentów i doktorantów oraz rozwój umiędzynarodowienia uczelni

fot.

Rozwój umiędzynarodowienia, zwiększenie udziału studentów i doktorantów w życiu akademickim oraz promocja nowoczesnego, demokratycznego modelu szkolnictwa wyższego - Uniwersytet Gdański otrzymał 995 351,96 PLN na realizację projektu PROM - Krótkookresowa wymiana akademicka. Kierownikiem projektu jest mgr Łukasz Bień, Dyrektor Centrum Aktywności Studenckiej i Doktoranckiej. Projekt realizowany będzie w okresie od 01.10.2025 do 30.09.2026 r.

W ramach polityk uczelnianych w Polsce i poza jej granicami można dostrzec dwie wizje dotyczące udziału studentów i doktorantów w systemie szkolnictwa. Pierwsza zakłada, że student pozostaje głównie konsumentem treści przygotowanych przez uczelnię, która decyduje o zakresie przekazywanej wiedzy i kompetencji. Druga - bliższa założeniom projektu - traktuje studentów i doktorantów jako pełnoprawnych uczestników życia akademickiego, których głos w dyskursie uczelnianym jest równie istotny jak głos innych podmiotów.

Celem projektu jest wzmocnienie właśnie tej drugiej wizji, która sprzyja rozwojowi różnorodności, konkurencyjności i podnoszeniu jakości kształcenia - nie tylko w Polsce, lecz także w całej Europie.

W ramach projektu zaplanowano m.in.:

  1. Krótkoterminowe wymiany studentów i doktorantów - część z nich będzie służyła przeprowadzeniu kwerend i badań nad podmiotowością akademicką w Polsce i za granicą. Rezultatem będzie wzmocnienie roli studentów i doktorantów w procesach decyzyjnych na Uniwersytecie Gdańskim oraz w partnerskich uczelniach zagranicznych.
  2. Udział w Kongresie Młodej Nauki w lipcu 2026 r. - w specjalnym panelu poświęconym roli studentów we współczesnym i historycznym kontekście szkolnictwa wyższego. Dyskusja oparta zostanie zarówno na teoriach zaangażowania, jak i na badaniach empirycznych oraz studiach przypadków, łącząc perspektywy historyczne, socjologiczne, pedagogiczne i polityczne.
  3. Szkoły letnie, wizyty studyjne, warsztaty i staże, których celem będzie rozwój kompetencji badawczych, dydaktycznych, komunikacyjnych (w tym międzykulturowych), organizacyjnych i cyfrowych.
  4. Obserwację i analizę praktyk zarządzania uczelniami zagranicznymi, sprzyjającą rozwijaniu umiejętności związanych z uczestnictwem w procesach decyzyjnych i współzarządzaniu instytucją akademicką.

Projekt zakłada osiągnięcie trwałych efektów zarówno na poziomie indywidualnym, jak i instytucjonalnym. Uczestnicy - studenci, doktoranci, młodzi naukowcy oraz pracownicy administracyjni - rozwiną kompetencje niezbędne do aktywnego udziału w międzynarodowym środowisku akademickim i społecznym.

Kluczowym założeniem jest, aby każda mobilność realizowana w ramach projektu prowadziła do uzyskania wymiernych efektów uczenia się, zgodnych z wytycznymi programu PROM oraz Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS). Będą to zarówno efekty w obszarze wiedzy teoretycznej, jak i praktycznych umiejętności oraz kompetencji społecznych.

Rezultaty projektu obejmują m.in.:

  • rozwój kompetencji badawczych, organizacyjnych, komunikacyjnych (w tym międzykulturowych) i cyfrowych,
  • nabycie umiejętności związanych z uczestnictwem w procesach zarządzania uczelnią,
  • potwierdzenie zdobytych efektów uczenia się zgodnie z czterostopniowym modelem walidacji programu,
  • wzmocnienie kultury partycypacji w Uniwersytecie Gdańskim i uczelniach partnerskich,
  • zwiększenie stopnia umiędzynarodowienia środowiska akademickiego UG.

Projekt PROM to ważny krok w stronę budowania środowiska akademickiego otwartego na dialog, różnorodność i współodpowiedzialność, a jego uczestnicy zyskają doświadczenia, które pozwolą im aktywnie współtworzyć uczelnię przyszłości.

 

Projekt finansowany jest ze środków europejskich z Funduszu Europejskiego dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), w ramach programu Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA): Międzynarodowa wymiana stypendialna doktorantów i kadry akademickiej.

 

 

 

fot.
Oprac. CKiP